20 sekund – elevator pitch

20 sekund – to dla mówcy dużo czy mało ? …

Mówiąc w tempie umiarkowanym wypowiadamy 120-150 słów na minutę. W 20 sekundach możemy swobodnie wypowiedzieć 40 do 50 słów. To co przed chwilą powiedziałem składało się tylko z 20 słów. A ileż informacji zostało w nich zawartych !

Brian Tracy – guru szkoleń sprzedażowych – mówi że 20 sekund wystarczy aby zaciekawić, 2 minuty aby wytłumaczyć jak twój produkt poprawi życie słuchacza, a 20 minut aby sprzedać.

Najważniejszym elementem jest pozyskanie czyjejś uwagi i zainteresowanie go tematem. Temu służy Elevator pitch – prezentacja windowa. Jest to krótka – maksymalnie do 1 minuty – informacja przedstawiająca produkt\ideę\osobę, która pobudza zainteresowanie słuchaczy i prowokuje do interakcji. Skąd nazwa ? Pitch to historyczny kram obwoźnego handlarza, który rozstawiał go aby prezentować swoje towary i handlować nimi. Teraz już sprzedawcy nie noszą ze sobą kramów – mają wizytówki. A symboliczna winda może być jedyną możliwością bezpośredniego spotkania osoby która może podjąć decyzję, bo dostępu do niego bronią sekretarki, asystenci i kierownicy niższego szczebla. Taka szansa trwa tyle ile jazda windą – zwykle do 30 sekund. Aby wykorzystać taką szansę zrealizuj 3 zadania.

Zadanie 1 – rozpocznij rozmowę
– nawiąż kontakt np. wzrokowy
– zwróć uwagę na siebie np. powstrzymuj śmiech lub zaśmiej się, zacytuj słowo lub frazę
– zrób dobre wrażenie

Zadanie 2 – zaprezentuj to co masz przygotowane
– mów: śmiało, pewnie, przekonująco
– bądź entuzjastyczny
– wyróżnij się

Zadanie 3 – zachęć do kontaktu
– daj wizytówkę
– podaj stronę internetową\facebookową
– powiedz gdzie i kiedy można spotkać Cię

Brian Tracy twierdzi, że jeśli nie potrafisz opisać swojego produktu w 15 słowach, to go nie znasz ! Toastmasters International idzie dalej – zaleca aby Toasmaster potrafił przekazać ideę organizacji w ciągu … 5 sekund. To odpowiada pokonaniu przez obecne windy 3 pięter. Czy potraficie przekazać istotę Klubu w 5 sekund ? Nie ? A powinniście. To jest ważne i może przydać się nie raz. Sam przekonałem się o tym. Jako przedsiębiorca zostałem zaproszony na spotkanie BNI – Międzynarodowej Sieci Biznesu. W zaproszeniu przeczytałem, że każdy z gości będzie miał 30 sekund aby przedstawić siebie i swoją firmę. 30 sekund przy moim wolnym tempie mówienia to ok. 50 słów. Wystarczająco dużo aby opisać 3 filary działalności mojej firmy. Na każdą wypadało po 15 słów. Na miejscu okazało się jednak, że ze względu na dużą ilość obecnych przedsiębiorców każdy na przedstawienie siebie i swojej firmy otrzymał … 7 sekund ! Tylko 7 sekund ! Wtedy nie byłem przygotowany na taką prezentację. Dzisiaj już jestem i w takiej sytuacji mówię o swojej działalności "Nazywam się Włodzimierz Cioć. Prowadzę firmę Reklamix. Pomagam robić reklamy".

A co można powiedzieć w 5 sekund o organizacji Toastmasters International ? Jak jednym krótkim zdaniem opisać jej działalność ? Czy ktoś ma pomysł ? … Nie musimy odkrywać Ameryki. To zdanie to hasło Toastmasters Internationals wypisane pod jej logiem: Toastmasters International – Where Leaders Are Made. Co możemy przetłumaczyć: Toastmasters International – Tutaj tworzymy liderów lub Toastmasters International – Stąd pochodzą liderzy. To jest w wytycznych Organizacji. Tak samo jak zalecany sposób prezentacji Toastmasters International w 3 wersjach długości. Tłumaczenie najkrótszej brzmi tak:

"Od 1924 r. Toastmasters International jest wiodącą organizacją ukierunkowaną na rozwój komunikacji i umiejętności liderskich. W ogólnoświatowej sieci klubów, co tydzień ćwierć miliona kobiet i mężczyzn różnych narodowości, z różnym poziomem edukacji i o różnych zawodach, rozwija swoje kompetencje w komunikacji, dzięki czemu stają się liderami."


Mowa wygłoszona przez Włodzimierza Cioć w Klubie Toastmasters Bydgoszcz